A szolgáltató oldalak SEO-ja tipikusan azok az esettanulmányok, ahol a tartalomírásé a főszerep. Jellegéből és méretéből fakadóan ezen a terepen főleg tartalomgyártással lehet dobbantatni organikusan, és ez a mi esettanulmányunkban sincs másként.
Az Evergy egy elektromos autó töltéssel foglalkozó szolgáltató cég, B2B és B2C fókusszal. 2023 nyár végén megkerestek, hogy futtassuk fel közösen az újonnan induló weboldaluk organikus forgalmát.
Sikerült. Ráadásul elég szépen, ha fényezhetem egy kicsit önmagam *ön-buksisimi*.
Az eredmény: 0-ról havi átlagos 3000 kattintás, és átlagosan kétszámjegyű konverziós ráta (pontos számot sajnos nem közölhetek).


Ami miatt különösen kedves számomra a projekt az az, hogy tökéletesen megmutatkozott milyen szépen együtt tud dolgozni a SEO és a CRO. A jól megágyazott konverzióbarátság lényegében egy gép, ami hatékonyan learatja az organikus forgalom gyümölcseit. Jó SEO mellett is tud döglődni egy weboldal üzleti teljesítménye, ha annak layoutja és egyéb, nem ranking céllal készült tartalmai silányak.
Ahogyan az esettanulmányban látni fogjuk, a siker a szuper ügyfélen is múlott. Írhatnám azt, hogy fú milyen frankó és ügyes SEO-s vagyok, és ettől lettek jó eredmények, de durván hazudnék.
A SEO javaslatok annyit érnek, amennyit megvalósítanak belőlük.
Márpedig az Evergy-nél mindenben partnerek voltak: minden tanácsot megfogadtak, gyorsan implementálták, és ha kellett gyorsan javították is. Vagyis pontosan egy személy, úgyhogy kérnék egy nagy tapsot – nevezzük nevén – Szakács Grétának, az Evergy üzletfejlesztőjének! Nélküle biztosan nem értük volna el a fenti eredményeket.
Na de lássuk a projektet!
Előzetes elemzések, kulcsszókutatás szokatlan forrásokból. Meg egy kis CRO.
Szeptember elején kezdtük el az elemzéseket, amik alapján először optimalizáltuk a szolgáltatás oldalak tartalmát, főleg CRO-célzattal. Tettük ezt azért, hogy a várhatóan nagy forgalmat jól konvertálni tudjuk később.
Az Evergy-nek 3 fő célcsoportja van: 1) társasházi közös képviselők; 2) cégvezetők (céges töltés kiépítéséhez); és 3) magán villanyautó-tulajdonosok, akik szeretnének saját töltőt a házukban.
Ehhez nem csak a jól bejáratott SEO eszközök adatait használtuk, de az Evergy sales-es kollégáinak tapasztalatait is. Ők gyűjtötték össze az összes olyan kérdést, amit a célcsoport gyakran feltett a szolgáltatással, és a szolgáltatás-teljesítéssel kapcsolatban.
Az ügyféltől érkező, közvetlen tapasztalat útján szerzett user kérdéseknél és kifejezéseknél nincs jobb kulcsszókutatás. Ezt most olvasd el újra.
Ez egy olyan piac, ahol ugyan általános témákkal kapcsolatban viszonylag sok adat áll rendelkezésünkre, a specifikusabb – főleg B2B – kulcsszavak esetében, mint pl ‘elektromos autó töltése társasházban’, már kreatívabbnak kellett lennünk a forrásokat tekintve.
“Nagyon jó volt látni, hogy a kulcsszókutatás és a cégen belül meglévő információk összegyűjtésének segítségével milyen jól összeállt a szolgáltatás oldalak új tartalma és felépítése.
Több pozitív visszajelzés is érkezett a célcsoportok tagjaitól az oldalak optimalizálását követően.”
Ez kiváló input volt a későbbi tartalomgyártáshoz, és a CRO-barát felépítéshez is.
(CRO = Conversion Rate Optimisation / konverzióoptimalizálás. Hogy 100-ból átlagosan ne pl 2-en, hanem 4-en konvertáljanak)
Emellett beállítottuk a méréseket is, hogy később tisztán lássuk mi mennyire jól működik.
Mint látható az első 6 hónapban nem jöttek az eredmények, ugyanis itt még az elemzés és a CRO-célzatú optimalizálásra fektettük a hangsúlyt. Konkrét új tartalmak még nem jelentek meg, a szolgáltató oldalakat pedig nem ranking célzattal optimalizáltuk.

Az viszont már a fenti grafikonból is látszik, hogy 2024. január elején elindult valami. Mivel több, jobb, és struktúráltabb tartalom került az oldalra a Google kezdte jobban érteni a site relevanciáját & kategóriáját. A növekvő impression számok alapján látható, hogy ezért elkezdte többször megjelentetni a tartalmakat különféle keresési kifejezésekre, hogy – valószínűsíthetően – növelje az ún. historikus adatokat.
A historikus adatok (eng: historical data) olyan adatok, amik megmutatják a Google-nek, hogy az idő során hogyan teljesített “élesben” egy tartalom, milyennek találták a felhasználók (hányan kattintottak rá, hogyan viselkedtek az oldalon belül, befejezték-e a keresési folymatukat egy tartalom megtekintése után stb). Ez lényegében a Google saját tesztelése: megjelenteti a tartalmat különféle kulcsszavakra, megnézi hogyan teljesít, majd a felhasználók visszajelzései alapján finomít a tartalom rangsorolásán.
(Azaz az adatok alapján re-rankeli a tartalmat. Ismerős? Emlékezzünk csak a Google leak-ból a Mustang re-ranking rendszerre! ;))
Az, hogy a Google kezdte jobban érteni a site relevanciáját, abban is tetten érthető, hogy a rangsorolás szórása erőteljesen lecsökkent. Ha megnézzük az átlagos pozíció görbéjét, akkor az látható, hogy az optimalizálás előtt rémesen sok pozíciót ugrált rövid időn belül. Az optimalizáció után – nagyjából 2024. január elejétől-február végétől – viszont beállt egy határozottabb irányba, sokkal kisebb szórással.

A háttérben viszont készültek a cikkek és ezeket hamarosan el is kezdtük publikálni. A cél az volt, hogy elkészítsünk egy Tudástárat, benne részletes & hosszú cikkekkel, jól átgondolt átlinkeléssel együtt. Először egy nagyobb mennyiséget, majd minden hónapban folyamatosan publikáltunk újabb és újabb tartalmakat, random frekvenciával.
“Amikor Csabával először egyeztettünk a Tudástár elkészítéséről nagyon tetszett az ötlet, hogy egy strukturált és jól felépített logika alapján haladjunk.
Ez a tudatos felépítés nemcsak az én munkámat könnyítette meg, de eredményesnek is bizonyult.”
Ez volt az első alkalom, hogy használtam Koray Tuğberk GÜBÜR Topical Authority keretrendszerét.
Tartalomgyártás topikális autoritás módon
Koray egy zseniális török SEO-s, aki végigolvasott kismillió Google szabadalmat és kutatást, majd hipotéziseket gyártott belőle, végül pedig tesztelte ezeket. Így jutott el addig, hogy egyfajta mérnöki szempontból érti a Google algoritmus működését. Ezzel a tudással nagyszerűen ért olyan tartalmak gyártásához, amik segítségével nagyon jól tud rangsorolni egy-egy website, és amivel a weboldal a saját fő témájában egyfajta fő “autoritás” státuszt tud elérni a Google-n.
A Topical Authority keretrendszer tehát a márkaépítésről szól. Ennek elveit követtük mi is.
Ezt – nagyon leegyszerűsítve – egy jól összerakott tudástárral tudja elérni az ember, ami releváns belső linkeléssel egy ún. szemantikus tartalmi rendszerré válik, ahol minden mindennel összefügg. Ha jól rakja össze a SEO-s ezt a rendszert, akkor a Google számára könnyebbé (azaz: olcsóbbá) válik az információ kinyerése a tartalomból (angolul: information retrieval), ezáltal azt jobban érti, és jobb rangsorolással jutalmazza.
A fő téma az elektromos autó töltés, de emellett az elektromos autóról és annak legfontosabb kapcsolódó témáiról (pl AC-DC töltés, elektromos autó akkumulátor, zöld rendszámos parkolás stb.) is írtunk cikkeket.
Eddig (2024. október 2-ig) 17 db cikk került publikálásra. Az alábbi eredményeket értük el velük:
- átlagosan több, mint 3000 organikus kattintás havonta
- top 1-3 pozíciók számos releváns kulcsszóra, mint pl elektromos autó töltés, elektromos autó töltés társasházakban, elektromos autó költségek, zöld rendszám parkolás
- számos különleges találati lista pozíciót (SERP feature – pl kiemelt kivonat) szereztünk általuk, például a következő kulcsszavakra: ac jelentése, hatótáv növelt elektromos autó, zöld rendszám előnyök.


…és amikből – update 2024.10.14. – párat vesztettünk október közepére virradóan, úgyhogy most kicsit ideges vagyok. Ülök is vissza a SEO tervezőasztalhoz.

Ettől függetlenül büszke vagyok ezekre a helyezésekre, ugyanis ezeknek a pozícióknak az elnyeréséhez nagyon precízen meg kellett tervezni a tartalomnak azt a részét (pl egy bekezdést, felsorolást), ami a „legjobb válasz” tud lenni a keresés mögött álló implicit fő kérdésre. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen kifejezések vannak ebben jelen, és milyen sorrendben. A szöveg terjedelmét minimalizálni, az általa átadott tudást pedig maximalizálni kell.
A cikkek teljesítményét fokozatosan szemmel tartottuk és optimalizáltunk rajtuk, ha kellett. Márpedig nem egyszer volt erre szükség…
Nem lettek elsőre jók a cikkek
Badarság lenne azt állítani, hogy minden cikk, amit írtunk, elsőre full tökéletes lett. Persze volt 1-2 cikk, ami telitalálat lett (és a mai napig top helyeken rangsorol), de nem egy kontent lett “túlírva”. Ezekben túl sok volt az információ, rossz volt a logikai fonaluk, nem válaszolták meg kellően gyorsan a felhasználók fő implicit kérdését…egyszóval: túl sok volt bennük a redundáns információ.
Ezt nem csupán a nem jó teljesítményadatokból láthattuk, de onnan is, ha a Google a publikáció óta nem térképezte fel a cikkoldalt. Ez egy elég erős jele annak, hogy a kereső számára a tartalom érdektelen, nem minőségi. És hogy ideje optimalizálni (vagy némely esetben törölni).
Ezért a tartalmakat folyamatosan monitoroztuk (a mai napig), majd 1-2 hónaponként újraelemeztük és újraoptimalizáltuk őket, ha szükség volt rá. Az újraoptimalizálás során általában a következőket tettük:
- kivettünk a cikkekből teljes részeket
- 1-2 fontosabb bekezdést feljebb helyeztünk a cikkben (vagy 1-1 szekcióban közelebb helyeztük a hozzájuk tartozó headinghez)
- 1-1 fontosabb bekezdést teljesen átírtunk, hogy sokkal egyenesebb választ adjon
Mindezeket azzal a céllal csináltuk, hogy minél kényelmesebbé tegyük a felhasználók számára a főbb információk megtalálását (azaz: az olvashatóságot), más szavakkal: javítottuk a cikk ún. ‘query responsiveness’-ét.
A ‘query responsiveness’ egy tartalom azon tulajdonsága, hogy milyen gyorsan válaszolja meg a keresés mögött álló implicit fő kérdést. Minél előbb, azaz minél feljebb találhatóak ezek az információk, a felhasználók annál hasznosabbnak fogják találni a tartalmat. Logikus, hiszen így könnyebben megtalálják a fő válaszokat, azaz lecsökkentjük számukra az információkeresés idejét (közgazdasági értelemben: az információkeresés költségét).
A Google felé pedig azért tettük mindezt, hogy megkönnyítsük a főbb információk értelmezését és kinyerését (information retrieval). Minél több a redundás tartalom és a töltelékszó, annál nehezebben hámozza ki belőle a lényeget.
A legfontosabb tanulság
Számomra ez a projekt megtanította, hogy a kevesebb több. Szinte mindig azon paráztam, hogy vajon minden fontos szempontra kitérnek-e a cikkek – ehhez képest a legtöbbször pont az volt a baj, hogy túl sok mindent tartalmaztak. Nem egyszer úgy sikerült javítani a rangsoroláson, hogy egy csomó felesleges részt kivettünk a cikkből, és a meglévő részeket is rövidebben írtuk le.
Bővíteni mindig könnyebb egy cikket. Az viszont kifejezetten lohasztó tud lenni, amikor az ember több órát beleöl egy brief-be, majd a cikkbe, és végül nem rangsorol jól. Nehéz utána újra nekiülni, és végiggondolni, hogy hol vehetett egy logikai bukfencet a történet.
“Bár olykor csalódást okozott, ha egy-egy cikk nem teljesített jól, ezekből a tapasztalatokból sokat tanultunk.
Egyrészt segített megérteni, hogy milyen típusú cikkek hasznosak a felhasználók számára, ami nagy segítséget jelentett a későbbi tartalmak felépítésében is.
Másrészt rávilágított, mennyire lényeges szerepe van az optimalizálásnak a SEO munka során.”
Újraoptimalizálni pedig mindig van lehetőség. Ne törjünk le, ha egy – papíron jól összerakott – tartalom nem akaródzik jól teljesíteni elsőre!
A jó eredményekhez kell egy szuper ügyfél is
Tévedés lenne azt állítani, hogy a tartalmakon állt vagy bukott a projekt. A sikerhez hozzátartozott, hogy egy nagyszerű ügyféllel dolgozhattam & dolgozhatok együtt, akik minden javaslatra nyitottak, kellően gyorsan implementálják a változtatások, és türelmesek. Megértik, hogy a SEO egy hosszútávú játék, és hajlandóak beletenni nem csak az erőforrásokat, de a türelmet is. Ami szerintem a legnehezebb feladat, főleg ügyfél oldalon.
“Az elején nem volt könnyű. De ahogy megjelentek az első eredmények már egyértelművé vált, hogy hosszútávon megéri belefektetni az időt és energiát.”
És az se szegi lelkesedésüket, ha hibáz(t)unk. A gyors implementálással ugyanis sokkal gyorsabban tanulunk: általa hamar birtokába kerülünk annak, hogy mi NEM működik. Ezeket kijavítjuk, újra megnézzük az eredményeket, majd megint optimalizáljuk a tartalmat. Addig csináljuk, amíg nem rangsorol kellően jól a cikk.
Túlzás nélkül állíthatom, hogy az Evergy a valaha volt egyik legjobb ügyfelem. Nem csak a projektből, hanem belőlem is kihozták, kihozzák, és – biztos vagyok benne, hogy – ki fogják hozni a legjobbat. Rengeteget tanultam a projekt során, és nem csak a SEO-ról, hanem vállalkozóként is számos értékes tapasztalatra tettem szert. Hogy minél jobb és átgondoltabb javaslatokat adjak – de egyúttal ne húzzam feleslegesen az időt analízis paralízissel, mert – mint láthattuk – az úgyse feltétlenül robbant organikus forgalom-bankot.
“Már az együttműködésünk elején könnyedén megtaláltuk a közös hangot, ezért tudtam hogy jól fogunk tudni együtt dolgozni. Ha egy új területtel kezdek el foglalkozni mindig szeretem megérteni annak hátterét.
Ebben Csaba nagy segítségemre volt: mindig érthetően elmagyarázta az új fogalmakat, és segített mélyebben megérteni a SEO működését. Bármilyen kérdéssel fordulhattam hozzá, mindig készséggel válaszolt.
Nagyon élveztem, és a mai napig szívesen foglalkozom a SEO feladatokkal, legyen szó akár cikkírásról, szolgáltatási oldalak optimalizálásáról vagy közös gondolkodásról az új cikkek felépítése kapcsán.
Visszatekintve elmondhatom, hogy megérte a befektetett idő és energia, hiszen szép eredményeket értünk el. Különösen jó érzés, amikor az ember a saját cikkét látja a top találatok között, amely egy szakértő bevonásának és a tudatosan felépített munkának az eredménye.”