Wall Concept esettanulmány fő kép

Forgalomnövelés a B2B SEO segítségével: nem lehetetlen!

A tartalmi változtatások, és némi technikai optimalizálás hatására több, mint 52%-al nőtt az organikus munkamenetek száma 2022 és 2021 között. A növekedés – kisebb-nagyobb megszakításokkal – azóta is tart: 2023 áprilisa és júniusa között 26%-kal nőtt az organikus forgalom, holott 2020-2021 óta nem történt SEO munka a website-on. Az ügyfél egy tapétázással foglalkozó cég, B2B ügyfélkörrel.

Az ügyfélről

A Wall Concept Kft egy 2007-ben indult, főként tapétázással foglalkozó cég, aminek B2B ügyfélköre van. Főleg hoteleknek, irodáknak, magán egészségügyi klinikáknak, és középületeknek nyújt tapétákat, padlóburkolatokat, hidegburkolatokat, valamint melegburkolatokat. Továbbá kivitelezési szolgáltatásokat is nyújt.

A probléma

A Wall Concept weboldala igen kezdetleges volt még 2020-ban, amin semmilyen online marketing munka nem történt még. A website 2020 nyarán tartalmilag igen csonka állapotban volt, és minimális organikus forgalmat tudhatott magáénak.

A cél az volt, hogy egy megelőző kutatás alapján rendbe szedjük a website-ot online marketing szempontjából, különös tekintettel a SEO-ra. Azt szerettük volna, ha egyrészt több látogató érkezik a weboldalra, másrészt pedig hogy valamilyen alapszintű funnel-en keresztül eljussanak a felhasználók addig, hogy konvertáljanak. Ami a Wall Concept esetében a kapcsolatfelvételi form kitöltése.

A megoldás

A weboldal optimalizálásához egy versenytárs elemzést készítettem el. Arra kerestük a választ, hogy vajon milyen tartalmi elemekkel kellene kibővíteni az oldalt annak érdekében, hogy hatékonyabban rangsoroljon organikusan?

Emellett pedig elvégeztem egy kulcsszókutatást is. Ez külön kihívás volt, ugyanis nagyon sok tapéta-jellegű kulcsszó esetében egyértelműen látszódott, hogy a mögöttes keresési szándék B2C-jellegű. Azaz: ezekre a kulcsszavakra keresve nem cégek akarnak tapétázási szolgáltatásokat, vagy konkrét tapétákat keresni. Hanem átlagemberek szeretnének böngészni az elérhető tapéták között azért, hogy pl felújítsák a hálószobájukat.

Ez megnehezítette a kulcsszókutatást, ugyanis – mivel B2B SEO-t végeztem – nem hozhatunk messzemenő következtetéseket a kulcsszavak láttán, hiszen nem ez a Wall Concept célcsoportja. Azonban ez nem jelenti azt, hogy nem szolgáltak ezek a kulcsszavak értékes insight-okkal.

Például azzal, hogy milyen jellemzők alapján keresnek a userek tapétákat. Brand alapján? Szín alapján? Vagy talán mintázat alapján? Hiába a tény, hogy nem cégek keresnek ezekre a kulcsszavakra, hanem magánemberek, ettől még levonhatjuk azt a következtetést, hogy valószínűleg egy-egy cég munkatársa is ugyanígy fog keresni tapétákra, márkákra stb.

A versenytárs elemzés és a kulcsszókutatás alapján kiderült tehát, hogy a következő dimenziók mentén kell kategórizálnunk a weboldalon az elérhető tapétákat:

  • anyag
  • szín
  • mintázat
  • tapéta stílusa (pl vintage, graffiti stb.)
  • tapéta típusa (pl mágneses, folyékony, mosható stb.)
  • tapéta felhasználási helye

A hangsúly a tapétákon volt, de emellett hideg- és melegburkolat kulcsszavakkal is elvégeztem ezt az elemzést. Ezek a termékek is fontosak voltak ugyanis a Wall Concept számára. Ott más kategorizálási elveket fedeztünk fel a kulcsszavak alapján.

A változtatások

A kutatás eredményei alapján ezután javaslatokat tettem, hogy milyen oldalakkal lenne érdemes kiegészíteni a Wall Concept weboldalát, a már meglévő oldalakon milyen új tartalmakat kellene írni, valamint mindegyik aloldalhoz készítettem 1-1 title & meta leírás kombót.

Ezeket az új tartalmakat a Wall Concept írta meg, a strukturális változtatásokat pedig elvégezte az ügyfél feljesztője. Viszonylag rövid idő alatt (pár hónap) kész lettek az új oldalak, felkerültek az elérhető tapéták oldalai is, valamint az egyéb, főleg konverziós célú új tartalmak is (pl referencia munkák).

A termékek végül a brand alapján lettek csoportosítva, mint fő kategorizálási elv. Függetlenül attól, hogy tapétáról, függönyről, vagy melegburkolatról beszélünk. A márka aloldalain belül tudják a leadek megnézni, hogy az adott brand alatt milyen tapéták érhetőek el.

Ezzel sokkal felhasználóbarátabb lett a website, ugyanis így a potenciális belső építészek könnyedén meg tudják tekinteni az elérhető tapétákat, valamint egy viszonylag jól kialakított funnel mentén ajánlatot tudnak aztán kérni a Wall Concepttől.

Eredmények

A változtatások után – akkor még mindig viszonylag junior tudású SEO-sként – igen magasak voltak az elvárásaim, hogy az új tartalmakkal kiugróan meg fog nőni az organikus forgalom.

Csakhogy eltelt pár hónap, és még mindig nem láttunk kézzelfogható növekedést a forgalomban. Vagy az átlagos pozícióban.

Tehát a projekt bebukott?

Őszintén szólva volt egy pont, ahol eléggé elkedvetlenített a tény, hogy nem látok kirobbanó eredményeket. Valamit félrekalkuláltam volna? Vagy nem lett megfelelő a javaslatok implementálása?

Aztán…

Eltelt kb 1-1.5 év, és ránéztem az adatokra. Az eredmények láttán – hősiesen bevallom – majd kiugrottam a bőrömből!

2022 áprilisa és decembere között a munkamenetek száma 52.37%-al nőtt, a weboldalt 58.79%-al több felhasználó látogatta meg, mint 2021 ugyanezen időszakában. Mi több, az új felhasználók száma 61.66%-al nőtt.

Wall Concept organikus munkamenetek növekedése
A Wall Concept organikus csatornából származó látogatói & a munkamenetek erős növekedést mutattak a SEO munka után – Forrás: Google Analytics

A minőségi mutatók azonban kismértékben romlottak. A visszafordulási arány lényegében változatlan maradt, de úgy tűnik: az organikus csatornából érkezett felhasználók kevesebb időt töltöttek az oldalon és kevesebb oldalt néztek meg. Azonban a növekvő forgalom mellett ez azt is jelentheti, hogy gyorsabban találják meg azt, amit keresnek – ergo a tartalmi változások nagy valószínűséggel konverzió optimalizálási szempontból is javultak.

A Wall Concept minőségi mutatóinak alakulása 2021 és 2022 között
SEO munka ide, vagy oda, sajnos a minőségi mutatók romlottak 2021 és 2022 között – Forrás: Google Analytics

De valóban javult ezáltal a website konverzió optimalizáltsága? Nos, ilyen jellegű munka nem történt az oldalon (se a SEO projekt alatt, se utána), de a /kapcsolat/ oldal látogatottsága 4%-al nőtt a projekt után.

A Wall Concept Kapcsolat oldalának látogatottsága több mint 4%-kal nőtt
A keresőoptimalizálás hatására a Kapcsolat oldal látogatottsága 4.17%-kal nőtt – Forrás: Google Analytics

Search Console adatok

Ami a Search Console adatokat illeti, a cikk írásának pillanatában a legkorábbi adat, ami elérhető, az 2022. február 12-e. Az esettanulmány elkészítésének pillanatában ez azt jelenti, hogy GSC adatokat felhasználva csupán a 2023.02.12 és 2023.06.25. közötti adatokat lehet összehasonlítani előző éves összehasonlításban.

Ezt az időtávot elemezve az látható, hogy a növekedés, kisebb-nagyobb megszakításokkal, még mindig tart. A már említett időszakban 26.79%-al nőtt a kattintások száma 2022-höz képest, a megjelenítéseké pedig 20.91%-al. SEO munka 2021 eleje óta nem történt az oldalon.

Wall Concept kattintásainak alakulása a Search Console adatai alapján
A Wall Concept organikus kattintásainak alakulása 2023 és 2022 között – Forrás: Google Search Console
Wall Concept megjelenítéseinek alakulása a Search Console adatai alapján
A Wall Concept megjelenítéseinek alakulása 2023 és 2022 között – Forrás: Google Search Console

Az átlagos pozíció kicsivel kevesebb, mint 4 pozícióval javult. Sajnos 2022 április közepe óta egy csökkenő trendet látni.

Wall Concept átlagos pozíciójának alakulása a Search Console adatai szerint
A Wall Concept oldalainak átlagos pozíciójának alakulása 2022 és 2023 között – Forrás: Google Search Console

Külön kiemelendő, hogy a növekedést főleg a nem brandelt kulcsszavak (tehát amikben nem szerepel a Wall Concept kifejezés és annak különböző permutációi-kombinációi) javulása indukálta. Ilyen kulcsszavak voltak például: lélegző tapéta, mágneses tapéta, akusztikus filc.

Fontos: B2B SEO esetén jellemző, hogy akár az ügyfél kiinduló forgalmát nézzük, akár a növekedést, számszerűen legalábbis nem fogunk látni valószínűleg olyan kirobbanó növekedést. De ne felejtsük el, hogy

egy B2B ügyfélkörrel rendelkező vállalkozásnak 1-1 új megbízás is már több milliós, vagy akár százmilliós bevételt is jelenthet. Emiatt a B2B SEO-ban viszonylag könnyen tudunk elérni kiemelkedő megtérülési rátát.

(megj.: ez az esettanulmány 2023 júniusában íródott, de a tényleges SEO munka 2020-2021 között történt. Sajnos erről az időszakról már nincsenek Search Console adatok – nagy bánatomra, ugyanis 2021 és 2020 között kimagasló, kb két-háromszoros volt a növekedés. Ez persze – képkivágások hiányában – nem tud egy hiteles kijelentés lenni tőlem. Az Olvasótól elnézést kérek.)

Tanulság – az Olvasónak és nekem

Mindannyian tudjuk, hogy a SEO egy hosszú távú befektetés, ahol nem azonnal jönnek az eredmények. Hanem általában néhány hónap elteltével. Számomra a legnagyobb tanulsága ennek a projektnek az volt, hogy egy B2B ügyfél esetén ez hatványozottan igaz: még nagyobb türelemmel kell lenni, míg végre látni fogunk kézzelfogható növekedést az organikus forgalomban.

Ez azonban kihívás a SEO tanácsadó számára, ugyanis ez azt jelenti: egy B2B ügyfélnél még nehezebb meggyőzni a fő érintetteket, hogy jó úton járunk, az eredmények jönni fognak.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük