Az ember azt hinné, hogy megannyi migrációs projekt után már nem érhetik meglepetések. Tévedés. A Leet webshopjának költöztetése is ilyen volt: tele (egyébként pozitív) meglepetésekkel, amikkel előtte egyik migrációs projektben sem találkoztam. Pedig az események kimenetele, ha jobban belegondolok, papíron legalábbis teljesen logikus és előrelátható lett volna.
Ebben az esettanulmányban ezt a projektet fogom elmesélni. Valamint azt is, hogy milyen, előre nem látott pozitív növekedést tapasztaltunk az átállás során egy pofonegyszerű okból kifolyólag. Összefoglalva: zökkenőmentes átállás, stabil (sőt, növekvő) organikus forgalom & stabil rangsorolási pozíciók. Így kell elköltöztetni egy webshopot!
Az ügyfélről
A LEET Gaming Kft.-t 2011-ben alapították egyébként – információim szerint – mondhatni hobbiból. A weboldal híroldalként indult gaming és geek témában, majd kiegészült egy webshoppal is. Hobbiprojekt ide vagy oda, már az első években kiderült, hogy a csapat valamit nagyon jól csinál, ugyanis az évek előrehaladtával folyamatos & dinamikus fejlődést produkált.
2020-2021-re már kezdett egy sokkal komolyabb piaci szereplővé kinőni magát, ezért a cég is úgy döntött, hogy ideje professzionálisabbá szintre emelni a vállalkozást. Ezért elkezdett komolyabb munkatársakkal, újságírókkal dolgozni, és ekkor döntött úgy, hogy többet invesztál az online marketingbe is, köztük a SEO-ba. Ettől a pillanattól kezdve kezdtünk el aktívabban is foglalkozni a weboldal keresőoptimalizálásával.
A probléma
2022 nyarán a LEET tervbe vette, hogy a fogyasztói igények jobb kielégítése érdekében a site webshop részét átköltöztetik egy profibb webshop motor, az UNAS alá. Előtte a site webshop része WooCommerce alatt futott.
A feladat tehát egy tipikus weboldal migráció volt. Annyi különbséggel, hogy nem az egész website-to, hanem csupán a webshop részét kellett elköltöztetni egy új weboldalra (subdomainre).
A megoldás
Technikai oldalról a kategória-, alkategória- és termék oldalakat kellett átirányítani az új subdomainre. Szerencsére az URL struktúra változatlan maradt, úgyhogy a termékoldalak esetében csak a https://leet.hu/ részt kellett kicserélni https://shop.leet.hu/-ra.
A kategória és alkategória oldalak már kevésbé volt ilyen triviális feladat, ott ugyanis először ki kellett alakítani és elfogadtatni az új menüstruktúrát. Enélkül nem lehet tudni hova kell ezeket 301-gyel átirányítani. Jó hír volt azonban, hogy a /termekek/[kategória neve] URI szisztéma az új oldalon is megmaradt, valamelyest könnyítve a feladaton.
Új menüstruktúra
A projektnek nem is ez volt a legnehezebb része, hanem az új menüstruktúra kialakítása. Itt egy több ezres (ha nem több) termékpalettáról beszélünk, ami ráadásul igen diverz. Nem tagadom igencsak nagy kihívás volt egy olyan új menüstruktúrát kialakítani, ami:
- kulcsszavazott, SEO-barát
- CRO-barát
- kielégíti a LEET üzleti igényeit
- tekintetbe veszi a LEET üzletileg fontosabb termékkategóriáit
- megfelelően nagyok a halmazok (kategóriák) a termékek száma alapján
- és megfelelően homogének a halmazok (tehát a lehető legkisebb legyen az átfedés 1-1 kategória, vagy alkategória között)
A megfelelő menüstruktúrához három dolgot kellett elvégeznem:
- versenytárs elemzés kifejezetten a menüstruktúrákra fókuszálva
- kulcsszókutatás – hogy megtudjuk: hogyan érdemes elnevezni az új kategóriákat
- a jelenlegi menüstruktúra felülvizsgálata mind felépítés, mind a benne lévő termékek tekintetében (túl kevés termék esetén – 1-2 kivételtől eltekintve – ugyanis nincs jogosultsága egy dedikált kategóriának)
Az elemzéseim alapján azután elkészítettem az új menüstruktúra vázlatát, ami pár apró változtatást kivéve ugyanolyan maradt, mint a jelenlegi:
Ha az Olvasó azt látja, hogy most is van pár olyan kategória oldal, ahol csupán pár termék van, a válaszom az: igen, tudok róla. Ennek oka, hogy A) vagy nem tudtuk semmilyen másik kategóriába se betenni, vagy B) üzletileg túl fontos termékekről volt szó, vagy C) nagy valószínűséggel az adott kategóriában lévő termékek száma idővel meg fog nőni, és akkor már van létjogosultsága egy külön (al)kategóriának.
Egyéb SEO feladatok
Plusz 1 feladatként pedig az új kategóriákhoz, alkategóriákhoz egyedi title-ket és meta leírásokat is kellett még készítenem. Ez 135 db oldalt jelentett – és akkor még nem is volt ChatGPT! Noha az Unas rendszerében van lehetőség meta elemek készítésére tömegesen, jól skálázható módon egy előre beállított séma alapján, de én ragaszkodtam az egyedi title-k és meta leírások írásához.
A migráció előtt még egy kihívás állt még előttem: el kellett dönteni, hogy azokat a kategóriákat, alkategóriákat, amikre már nincs szükség, mely kategóriákkal vonjam össze. Ez tovább bonyolította a helyzetet, ugyanis a fenti leveken túl tekintetbe kellett még venni a relevanciát is: melyik kategória az, ami nem feltétlenül egyezik meg ezzel és ezzel a termékkategóriával, de legalábbis megfelelően közel vannak egymáshoz?
Bonyolultságát tekintve viszont szerencsére egy viszonylag könnyű migrációról volt szó, a SEO munka legnagyobb részét az átirányítási szabályok meghatározása vitte el, valamint a már említett meta írások.
A tényleges átállás november 20-a körül ment végbe, a 301-es átirányításokat ekkor élesítettük.
Az eredmények
A migráció lényegében zökkenőmentesen zajlott. Mindegyik átirányítás megfelelően működött, nem voltak átirányítási loopok, a régi oldalak oda lettek átirányítva, ahova kellett. Az alábbi ábrákon láthatjuk a site teljesítményét 2022 november és 2023 február között. Az első képen a rangsorolás alakulását, alatta pedig a kattintások számának alakulását láthatjuk az átállás során:
Itt láthatjuk az oldal teljesítményét úgy, hogy egy regex szűrő segítségével kiszűrtem az adatokból a webshopos aloldalakhoz tartozó adatokat. Mint látható, az organikus forgalom szintje mindegyik esetben lényegében változatlan maradt az átállás során.
Egyedül az átlagos pozíció kezdett el ugrálni pár napig november 20-a körül, de aztán rövid úton visszaállt az eredeti szintjére.
És most lássuk a shop.leet.hu teljesítményének alakulását. Az új subdomain átlagos pozíciója viszonylag gyorsan beállt egy fix szintre, és egészen 2022 márciusáig stabil maradt.
Az organikus forgalma szépen elkezdett nőni, és ugyanúgy beállt egy viszonylag stabil szintre. Sőt, még egy enyhén emelkedő tendencia is kirajzolódik a kattintások számában. Az alábbi képkivágáson ezt a trendet láthatjuk.
(megj.: 2023 márciusától látható egy erőteljesebb visszaesés az új webshop teljesítményében. Azonban szeretném kihangsúlyozni, hogy a migráció után – tehát 2022 novembere óta – semmilyen SEO munka nem történt az oldalon.)
Egy nem várt pozitív hatás
A migráció előkészítése során számos alkalommal tapasztaltam, hogy a régi LEET webshop oldalak betöltési sebessége (és ezáltal Core Web Vitals szerinti teljesítménye is) igencsak gyenge volt. A LEET híroldal teljesítménye azonban szinte kifogástalan volt e téren.
Amikor a webshop része elköltözött a régi site-ról, akkor a weboldal “rosszul teljesítő” része kvázi eltűnt a website-ból, mint halmazból. Ennek hatására
nagymértékben javult a website szintű Core Web Vitals teljesítmény, ezáltal a híroldal organikus forgalma egy erőteljes növekedésbe kezdett.
(megj.: sajnos a cikk írásakor már nem elérhetőek a 2022 november-decemberi Core Web Vitals adatok, ezért a fenti állításokat sajnos nem tudom alátámasztani Search Console képkivágásokkal, vagy pontosabb adatokkal. Az Olvasótól elnézést kérek!)
Ezt viszonylag könnyen előre lehetett volna látni, hiszen a Page Experience algoritmusfrissítés alapján – elméletileg – javulnia kell egy weboldal teljesítményének, ha a rosszul teljesítő oldalak kikerülnek a site-ból, vagy legalábbis ki lesznek javítva. Ennek hatására pedig javul a weboldal organikus forgalma is.
És egy értékes tanulságot is le lehetett vonni ebből: dacára egyes kétkedő hangoknak a Core Web Vitals igenis fontos rangsorolási tényező, legalábbis egy híroldal esetén biztosan. Az adatok világosan megmutatják ezt az összefüggést.
Ez valahol logikus is: egy híroldal SEO-ja esetén a stratégiai cél az, hogy a usert minél tovább az oldalon belül tartsuk, és minél több oldalt (cikket) olvasson el. A megfelelően gyors oldalbetöltés és jó felhasználói élmény ezt nagymértékben elő tudja mozdítani. Márpedig ha e tekintetben egy híroldal jól teljesít, akkor a Google is feljebb fogja azt rangsorolni.
Természetesen az korántsem biztos, hogy ez más oldaltípusok esetében is így történne, de egy híroldal esetén láthatjuk, hogy a Core Web Vitals nagymértékű javulása erőteljes javulást tud hozni az organikus forgalomban is.